4 problemen en oplossingen bij kiezen hulpmiddel

4 problemen en oplossingen bij kiezen hulpmiddel

4 problemen en oplossingen bij kiezen hulpmiddel

Als je een hulpmiddel nodig hebt om beter te bewegen, ga je op zoek naar de beste optie voor jou. Het belangrijkst is dat die oplossing of dat hulpmiddel past bij jouw leven en je helpt om te doen wat jij wil. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Op de Scouters redactie ontvangen we dagelijks reacties, mails en berichten ook via social media over problemen waar mensen in de zoektocht naar het juiste hulpmiddel tegenaan lopen. Welke dingen zijn dat en wat zijn de mogelijke oplossingen? We zetten ze voor je op een rij.

1) Prijzen zijn niet transparant

Stel: je hebt een traplift of automatische deuropener nodig. Als je die zelf gaat kopen, wil je natuurlijk weten wat de verschillende aanbieders in huis hebben en wat de verschillende prijzen zijn. Ook als je een van deze hulpmiddelen bij je gemeente aanvraagt, is het goed om te weten wat de kostprijs is, om zo te berekenen of de hoogte van je eigen bijdrage klopt of dat je een hulpmiddel misschien beter zelf kan kopen. Maar niet van alle oplossingen of hulpmiddelen krijg je de prijzen zomaar. Aanbieders van complexe producten zoals een traplift of automatische deuropeners verschuilen zich achter het argument dat dit altijd ‘op maat’ worden gemaakt en geprijsd. Alsof er duizenden soorten deuren zijn en ontelbaar veel typen trappen.

Wat kan je hieraan doen? Natuurlijk kan de producent of leverancier wel een vanafprijs noemen of een prijsrange. Geef daarom niet op en blijf doorvragen naar de prijs. Kom je er niet uit? Je kan ook altijd contact opnemen met de Scouters redactie, dan zoeken we met je mee. En goed om te weten is dat we van alle hulpmiddelen op Scouters de prijzen zoveel mogelijk hebben uitgezocht voor je. Zoek bij hulpmiddelen jouw hulpmiddel om te zien wat de indicatieve kostprijs is. Let wel, het is voor ons een enorme klus om de prijzen up to date te houden, dus zie het echt als een richtprijs.

2) Voor innovaties zijn vergoedingen vaak onbekend

Hulpmiddelen worden steeds innovatiever en hipper. Denk aan de coole loopfietsen voor volwassenen, de elektrische steps met zadel waarmee je snel door de stad kan bewegen of de elektrische ondersteuningen voor rolstoelen. Omdat gemeenten niet zo snel mee bewegen met deze innovaties, zijn de vergoedingen voor dit soort nieuwe hulpmiddelen vaak onbekend of krijg je geen vergoeding. En dat terwijl deze innovaties jou vaak nog beter helpen om te doen wat je wil, beter bij jou, je leefstijl en soms ook je portemonnee passen dan de ‘klassieke hulpmiddelen’.

Denk aan een aankoppelbike, een motor voor aan je handbewogen rolstoel, of elektrische hoepelondersteuning voor je handbewogen rolstoel. Beide goed beoordeelde oplossingen waarmee je in je handbewogen rolstoel zelf beweegt en kan voorkomen of uitstellen dat je een volledig elektrische rolstoel gaat gebruiken. Een veel goedkopere oplossing dan de aanschaf van een elektrische rolstoel, maar toch horen we regelmatig dat deze aandrijvingen niet worden vergoed door de gemeente en een elektrische rolstoel wel.

We hebben daarom diverse Keuzehulpen ontwikkeld, waar je dit soort hulpmiddelen in detail leert kennen en ook leert vergelijken wat de verschillende opties  en functionaliteit zijn.

Wat kan je doen om deze innovatieve hulpmiddelen toch verstrekt en vergoed te krijgen? Beargumenteer heel goed waarom dit hulpmiddel voor jou de beste oplossing is. Laat weten wat dit hulpmiddel meer voor jou zou betekenen dan een ‘klassiek’ alternatief. Toon ook de betrouwbaarheid van de producent aan met reviews, kwaliteitskeurmerken en offertes. En geef aan wat de gemeente kan besparen door dit hulpmiddel te vergoeden en andere problemen te voorkomen of een duurder hulpmiddel te vergoeden. Als je het zelf lastig vindt om de argumentn scherp op een rij te zetten, kun je ook een ergotherapeut inschakelen. In het basispakket van je zorgverzwekring zit standaard 10 uur ergotherapie. Een ergotherapewut bij jou in de buurt vind je via Ergotherapie Nederland

3) Informatie is versnipperd en subjectief

Het is lastig om een keuze te maken als informatie versnipperd is. Informatie over hulpmiddelen vind je op allerlei plaatsen. Bovendien is lang niet alle informatie objectief. Webshops geven informatie met als doel jou te overtuigen om dit product te kopen. Of websites met keuzehulpen zoals rollator-deskundige.nl of scootmobiel.nl zijn gewoon van een verkoper, die er baat bij heeft dat je een bepaald product koopt. Hoe kom je tot de juiste informatie om je keuze te maken en hoe weet je wat betrouwbaar is?

Dit probleem is de belangrijkste aanleiding geweest om met Scouters.nl te starten. We zagen mensen in onze directe omgeving worstelen en zijn daarom  de beste oplossingen en hulpmiddelen gaan scouten om beter te bewegen. En dat kunnen we altijd verder verbeteren en aanvullen. Wat kan jij hieraan doen? Zet bij alle producten waar jij ervaring mee hebt jouw bevindingen, of tip de redactie of word blogger of redacteur bij bij Scouters.

4) Je rechten en plichten bij kiezen hulpmiddel zijn onduidelijk

Wist je dat je recht hebt op gratis cliëntondersteuning van je gemeente bij het aanvragen van een hulpmiddel? Of dat je zelf je persoonlijk plan kan maken? En dat je 10 uur per jaar recht hebt op ergotherapie via de basiszorgverzekering? De kans is groot dat je op 1 of meer van deze vragen ‘nee’ hebt geantwoord. Want wat je rechten en plichten bij het kiezen en aanvragen van een hulpmiddel zijn bij veel mensen onbekend. Hoe kan je dan goed kiezen?

Wat kan je hieraan doen? Het belangrijkst is: weet wat je wil en bereid je goed voor op een aanvraag bij het Wmo-loket van je gemeente. 

Ook jouw ervaring delen op Scouters?

Jij kan ook blogger worden. Heb je interesse? Laat het weten, we kijken uit naar je bericht!

Aanmelden als blogger