Altijd in je rolstoel blijven!

Altijd in je rolstoel blijven!

Altijd in je rolstoel blijven!

Het is al na middernacht als mijn broer en ik landen. Het was een rustige vlucht van Moskou naar Volgograd. In Moskou ben ik na wat geregel, goed geholpen. Er was geen slurf naar het vliegtuig maar de bemanning en grondpersoneel hielpen mij vlotjes aan boord en in mijn stoel. Het is soms wat gedoe maar komt altijd weer goed. Wel altijd even checken of de rolstoel niet achterblijft op het platform.

Er staat hier bij het uitstappen zowaar een klein ontvangstcomité klaar. Een ambulance met een chauffeur, een begeleider en iemand om mij te ondersteunen en de rolstoel te sjouwen. In het licht van de lampen krijg ik een plek achterin gewezen. Maar dat gaat mij niet lukken. Het dak is vrij laag en ik kan niet bij de stoel komen. Het alternatief is de brancard maar dat lijkt me wat overdreven. Gelukkig mag ik voorin zitten. Het is maar 100 meter naar het aankomstgebouw maar we moeten toch echt met de ambulance. Als iedereen zit komt de auto hoestend en walmend tot leven. Tot mijn verrassing rijden we van het gebouw weg en de duisternis in. Na een lange omweg komen we in het stikdonker bij een zij-uitgang van het vliegveld. Er staat een slagboom, een soort bouwkeet en een enkele lamp aan een paal. Uit de keet komt een soldaat, zijn geweer bungelend aan de schouder.

Hij vraagt de chauffeur wat we komen doen. De chauffeur bromt dat hij alleen maar rijdt, hij moet bij de begeleider zijn. De begeleider doet de achterdeur open en legt uit dat er een gehandicapte passagier naar de uitgang wordt gebracht. De soldaat knikt naar mijn broer die achter in de ambulance zit: “is hij dat?” De begeleider wijst naar mij. Het is duidelijk dat dit voor deze eenzame soldaat niet kan kloppen. Wat doet een ambulance zonder patiënt in het holst van de nacht bij zijn checkpoint? Waarom zit de gehandicapte voorin, op de plek van de begeleider? Het zou een poging kunnen zijn om de normale beveiliging te omzeilen. Het is in deze regio tenslotte een broeinest van wapen- en drugshandel en dan is ook nog eens Tsjetsjenië niet ver weg. Is dit een bomauto die hij heeft aangehouden? Of wordt er misschien een terrorist het land binnengesmokkeld? Hij laat de riem van de kalashnikov van zijn schouder glijden.

“Waar is het formulier?” vraagt hij aan de begeleider. Die stottert dat hij vergeten is om dat in te vullen. Dat maakt de situatie er niet beter op. Hij houdt zijn kalashnikov nu met twee handen vast. Waarom is er geen formulier? Als deze man echt een begeleider is dan was dat toch al lang geregeld? De begeleider zegt dat hij dat nu wel even kan invullen en hij diept een document op uit zijn zakken. Dan blijkt de binnenverlichting van de auto het niet te doen. De soldaat wordt nu nerveus. In het donker kan hij niet zien wat er binnen gebeurt en hij lijkt het ergste te vrezen. Hij heeft zijn geweer nu stevig tegen zich aan, nog wel naar beneden gericht maar met de vinger om de trekker. Als er nog meer geklungeld wordt kan dit heel slecht aflopen.

Mijn broer snapt wat er bij de soldaat door het hoofd gaat. “Moment, ik pak een aansteker” zegt hij en laat zijn geopende hand aan de soldaat zien. Met zijn andere hand trekt hij met duim en wijsvinger langzaam zijn jasje open en pakt net zo langzaam, de aansteker uit zijn binnenzak. Alweer heel langzaam laat hij de aansteker zien. De soldaat knikt en in de duisternis verlicht het vlammetje dan de cabine. Als een pose uit een klassiek schilderij zitten de begeleider en de sjouwer om het vlammetje terwijl ze op de vloer het formulier invullen.

Dan is alles ineens geregeld en voorbij. We mogen doorrijden en achter ons verdwijnt de wachtpost weer in de duisternis. Volgende keer moet ik toch maar in mijn rolstoel blijven zitten.