Nunspeet op de Veluwe – dat klinkt goed, maar ik was er nog nooit geweest. Jarenlang was reizen voor mij een te zware belasting, maar nu besloot ik de stap te wagen om collega´s te ontmoeten met wie ik regelmatig contact heb via e-mail of app, maar die ik nog nooit had gezien. Gewoon zien hoe het gaat. Nunspeet was mijn tweede reis met Valys. De eerste keer ging niet zonder problemen en deze reis ging ook niet zoals gepland.
De bijeenkomst zou om 11:00 uur beginnen en ik zat, volgens afspraak met Valys, om 8:10 uur in de taxi met de scootmobiel. Ik zou dan rond 10:45 uur in Nunspeet moeten zijn. Je deelt de taxi meestal met andere passagiers en dat was deze keer ook zo. We zijn zigzag door de provincie Groningen gereden om op zes verschillende plekken mensen op te pikken of af te zetten en daar gaat tijd in zitten. Na twee uur rijden waren we nog steeds in de stad Groningen. Een half uur om van Groningen naar Nunspeet te reizen en op tijd aan te komen – onmogelijk.
De chauffeur heeft zijn best gedaan en er flink de sokken in gezet. Bij Zwolle heb ik geappt dat ik onderweg was maar er niet op tijd zou zijn. Even na 11:00 uur kwam ik eindelijk op de plaats van bestemming.
Dit was de tweede reis in korte tijd met Valys en het is beide keren niet gelukt om op tijd te komen. De eerste keer kwam de taxi al te laat (niet de schuld van de chauffeur) en dat was meer dan het toegestane kwartier. In dat geval wordt de reis niet berekend: je hoeft niet te betalen en je houdt de kilometers. Dat was een mazzeltje, want daardoor had ik genoeg kilometers voor Nunspeet, anders was een deel van de kilometers voor het normale, dure taxitarief geweest.
Iedereen met een Valyspas krijgt hetzelfde aantal kilometers en als je in de Randstad woont kun je daar een aantal reizen mee maken, want die afstanden zijn niet heel erg groot. Als je in een uithoek van ons land woont, dan heb je snel het aantal kilometers verbruikt in één reis. Eén keer per jaar een uitje is niet veel en veel grote evenementen zijn vaak in de Randstad. Als je vrijwilliger bent voor een landelijke vereniging of stichting, dan zullen bijeenkomsten altijd ver weg zijn en daar kun je dan vaker niet dan wel naar toe.
Ons kabinet vindt dat iedereen mee moet kunnen doen in de maatschappij. Hoe dan, als het probleem voor wie in een uithoek woont al begint bij de lange afstanden? Het is eigenlijk niet eerlijk dat iedereen hetzelfde aantal kilometers krijgt, want niet iedereen kan in de Randstad wonen. Het aantal kilometers zou per regio moeten verschillen: hoe verder van de Randstad hoe meer kilometers, zodat iedereen dezelfde mogelijkheden heeft.
Wil je op tijd op je bestemming zijn, dan is het verstandig om voor een reis met Valys de aankomsttijd extra vroeg aan te geven. De volgende keer zeg ik dat ik er een half uur eerder moet zijn en dan hoop ik dat het dan wel goed gaat.
Valys en het Wmo-vervoer zijn mooie voorzieningen, maar ze hebben ook nadelen. Je moet beschikken over zeeën van tijd en veel geduld hebben, want je rijdt bijna altijd om. De taxi mag een kwartier eerder of later dan het afgesproken tijdstip komen en dat betekent dat je soms een half uur zit te wachten. En met al dat omrijden ben je soms anderhalf keer zo lang onderweg als met eigen auto. Toch kan het ook leuke contacten opleveren en je ziet nog eens wat van het land. In verschillende jaargetijden ziet de omgeving er steeds weer anders uit. Al met al ben ik toch blij met deze voorziening.
Welke ervaringen heb jij met reizen met een Wmo-voorziening? De redactie van Scouters wil het graag weten!