Fietsenstallingen niet berekend op groeiend aantal buiten model fietsen

Fietsenstallingen niet berekend op groeiend aantal buiten model fietsen

Fietsenstallingen niet berekend op groeiend aantal buiten model fietsen

Fietsen is gezond. Veel gemeenten en werkgevers zeggen daarom fietsen te stimuleren. Helaas, merk je dat niet altijd als je met fiets en OV reist. Zo is het lastig fiets parkeren, zeker als je een driewieler, bakfiets of een andere buiten model fiets rijdt zoals een fat bike, want daar zijn fietsenstallingen vaak niet op berekend.

In fietsenstallingen bij het station mag je een fiets niet parkeren buiten de rekken. Dat is een probleem als je fiets niet past in het standaardfietsenrek; fietsen buiten de rekken kunnen verwijderd worden.

Ik woon in Arnhem en rijd op een driewielfiets naar het station. Het dichtstbijzijnde station is voor mij Arnhem-Zuid. Daar zijn veel te weinig fietsrekken en geen plaatsen voor buiten model fietsen, bovendien worden daar veel fietsen gestolen. Elst is daarna het dichtstbijzijnde station. Dit station heeft een beperkte fietsparkeercapaciteit en maar een paar plaatsen voor buiten model fietsen.

Arnhem Centraal is meestal de plek waar ik mijn fiets parkeer als ik met de trein reis. Deze fietsenstalling heeft met 4000 parkeerplekken een ruime capaciteit. Echter, van de 4000 plekken, zijn er maar 10 plekken voor buiten model fietsen. Daarnaast zijn er 10 flexplekken waar ook buiten model fietsen mogen staan.

Consequentie van het tekort aan plekken voor buiten model fietsen in Arnhem (en andere plaatsen) is dat je het risico loopt geweigerd te worden omdat alle buitenmodelfiets parkeerplekken vol zijn. Ik ben een keer geweigerd met mijn driewieler, terwijl er nog een kleine 2000 plekken vrij waren - voor tweewielers. Het betekent dat ik extra vroeg naar het station moet komen om verzekerd te zijn van een parkeerplek.

 En dit is niet alleen een probleem in Arnhem en omstreken. De fietsinfrastructuur in Nederland is niet berekend op buiten model fietsen.

Gebrek aan alternatieven

Alternatieven zijn er niet echt. Zo mag je in Arnhem je fiets niet parkeren op het stationsplein; andere fietsenstallingen zijn te ver te lopen of te vroeg dicht en de eigen driewieler is lastig mee te nemen in de trein, helemaal in de spits. 

Hoe kan het beter?

  • NS en gemeenten zouden meer parkeerpekken voor buiten modelfietsen kunnen creëren zodat de schaarste aan plekken afneemt en de veiligheid toeneemt.
  • Daarnaast zouden fiets parkeerplekken inclusiever gemaakt kunnen worden. Je ziet steeds vaker een boog waaraan je uiteenlopende soorten fietsen aan de ketting kunt leggen (zie foto), zij het niet in de bewaakte fietsenstallingen. Ook al zijn deze rekken ook niet toegankelijk voor iedere type fiets.
  • Aanpassing van de wet op de fietsenstallingen zodat daadwerkelijk iedereen zijn fiets veilig kan parkeren zou op termijn ook kunnen helpen.
  • NS zou in het OV-fietsenbestand buiten model fietsen zoals driewielers kunnen opnemen.