Te smalle noodpaden
Bij werkzaamheden aan de stoep of weg wordt aan het eind van de werkdag altijd wel een noodpad gemaakt, maar daarbij wordt soms alleen rekening gehouden met voetgangers. Als noodpaden te smal zijn voor hulpmiddelen of als er obstakels zijn, dan kun je niet vluchten in een noodsituatie. Of boodschappen doen, of naar je afspraak bij de kapper, dokter, het ziekenhuis, of elders. Heeft iemand bij wegwerkzaamheden ooit nagedacht over de veiligheid van mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel?
Kantelen op een afrit of slalommen
Wie een scootmobiel van de Wmo in bruikleen heeft, krijgt meestal een 3-wieler. Daarmee moet je altijd een oprit recht vooruit op- en af rijden, anders kun je kantelen. En slalommen tussen verkeerspaaltjes bij wegafzettingen door is ook niet veilig. Met een rolstoel zal de situatie niet veel anders zijn.
Bij thuiskomst niet voor de deur kunnen worden afgezet
Nog niet zo lang geleden ben ik ´s morgens weg gegaan met de taxi naar een afspraak. Toen ik terugkwam kon de taxi helemaal niet bij mijn huis komen. De taxi heeft me een paar straten verderop afgezet. Gelukkig had ik de scootmobiel bij me, anders was het echt een probleem geweest, want die afstand had ik niet kunnen lopen.
Gebrekkige informatievoorziening
Een ander punt is de informatievoorziening, want die ontbreekt nogal eens. Het verspreidingsgebied is soms zo beperkt dat je net overal buiten valt, terwijl je er de meeste overlast van ondervindt, omdat het voor je deur plaatsvindt.
Deel je ervaringen!
Wie heeft ook ervaring met wegwerkzaamheden die de mobiliteit van mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel beperken, of waar gevaarlijke situaties door ontstaan? Kreeg je informatie over de werkzaamheden en wat er ongeveer wanneer ging gebeuren? Hoe was het toen geregeld?
Heb je tips voor een oplossing of heb je net zo´n situatie meegemaakt? Laat je ervaringen aan Scouters weten!