Vanaf het najaar van 2011 had mijn rolstoel Alber emotion M15 hoepel rij-ondersteuning. Daarmee werd het totale gewicht 20 kg (10kg/wiel) hoger. Bij in- en uit de auto zetten koppelden we de wielen af en werden die tegen de zijkanten van de koffer vastgezet. Bij onze huidige auto hoeven de wielen er niet af. De rolstoel gaat met een takel aan boord, waarbij de hoge rugleuning plat gaat.
Verschillen Alber e-Motion hoepelondersteuning M15 en M25
Bijna 8 jaar reed ik tot volle tevredenheid met dit type M15. Toch mocht ik gedurende een half jaar type M25 aan de tand voelen en mijn ervaring terugkoppelen. Mijn eerste conclusie was dat ik met deze M25 veel fysieke energie bespaarde. De ondersteuning krijgt signalen via de verende ophanging van de hoepels, die over ± 10-15 mm kunnen bewegen en via een sensor op de velg qua gevoeligheid instelbaar is. Dat is een kwetsbaar geheel en daarom mag je de wielen niet alleen aan de hoepels optillen en is minstens een keer per jaar een check en/of vervanging van de veren nodig (vergelijkbaar met de auto-distributieriem). Ik liet het een keer lopen, gelijk problemen op vakantie. Bij de M15 zijn de hoepels op 4 punten met het wiel via dunne ± 8 cm lange bladveren verbonden, bij het type M25 zijn dat maar drie punten over 120° verdeeld en vormt de sensor geen onderdeel van de ophanging.
Op de foto zie je de drie puntvormige plastic steunen waar de veren in zitten. Toch is de sterkte hoger en de bevestiging beter. Leuk om te vermelden is dat deze omslag van vier naar drie ophangpunten mede mijn idee was. Ik vroeg me namelijk af waarom bijna alle moderne windmolens drie wieken hebben, en geen vier.
Oefenen!
Rijden met de Alber e-Motion hoepelondersteuning vergt wel enige oefening, zeker als je ene arm sterker is dan de andere; dan leg je een slingerend parcours af. Je kunt dit wel zelf (of samen met je therapeut) instellen, zodat de ondersteuning links of rechts sterker of zwakker meedoet. Je regelt dit bij de M15 via de afstandsbediening met een soort sleutel, bij de M25 gaat dat via de App. Ik heb het zelf ingesteld, want de leverancier wist aanvankelijk niet hoe dat moest.
Onderdelen M25
Op de foto van de M25 zie je op 1, 2 en 3 hoepelveren, sensor, een aan/uit & oplaadpunt en een anti-kiepsteun. Door een draaiknop op de sensor kun je een eigen rij-profiel qua gevoeligheid L/R instellen, dit ontbrak bij M15.
Bij de M15 zat een losse afstandsbediening waarmee je naar de 2e trap (‘heuvelstand’) kon schakelen. De ondersteuning helpt je dan extra vooruit en remt stevig achteruit. De batterij van de afstandsbediening gaat ca. 3 jaar mee (M15).
Bij de M25 regel je bijna alles met de Alber M25 App op je Smartphone, dus dan heb je geen extra batterij nodig. Maar let wel op, want de actieve Bluetooth verbinding vergt veel energie en zo is je telefoon sneller leeg! Zorg dus wel voor een powerbank!
Verbeteringen
Als ik de M25 met de M15 vergelijk, dan is daar veel aan verbeterd: het nettogewicht van de wielen is ± 20% minder en het oplaadpunt is minder kwetsbaar door de dieperliggende magnetische stekker. Ook is e actieradius groter.
Helaas moet je een stel Apps (PRO versie) apart bijkopen en is de bediening tijdens het rijden via een display niet altijd handig. Het zou aanzienlijk beter zijn als een aantal opties spraakgestuurd zouden zijn.
Zo had ik hoge verwachtingen van de Cruise optie, maar voordat ik gelijk opreed met mijn lopende echtgenote, vergde dat veel display-acties vanwege de (te) kleine stapgrootte van 0,1km/u. Een indruk van de display van de Cockpit App vind je bij deze Idee van Gé.
Proefrijden!
Samenvattend: overweeg je e-Motion M25 rij-ondersteuning, ga dan uitgebreid PROEFRIJDEN en bestudeer de documentatie, die vind je op de site van Invacare.
De voorziening kost ruim € 8.000 (incl. lader, anti-kiep steunen, brackets op hoofdas en Apps).
Ondersteuning door de Invacare Smoov (vergelijkbaar met mijn huidige Permobil Smartdrive) kost ‘maar’ € 5.500, kan een goed alternatief zijn. Bovendien is het totale gewicht daarvan 6,5 kg. Daarover meer in mijn volgende Idee van Gé.