Onderhoud – preventief of pas bij brokken?
Bij auto’s vinden we het logisch dat bepaalde onderdelen (bijvoorbeeld de distributieriem/ketting) na een bepaalde tijd of gebruik in kilometers wordt vervangen. Hetzelfde zou mijns inziens moeten gelden voor de onderdelen onder andere van een rolstoel, tillift of scootmobiel. Bij mijn hulpaandrijving e-motion van Invacare, is het bijvoorbeeld echt aan te raden dat de veren tussen hoepels en wielen jaarlijks gecheckt worden. Wacht je totdat iets echt kapot of versleten is (denk aan gladde banden), dan duurt de reparatie vaak langer en het gebeurt op het meest ongelegen moment. Dat zal je net zien (wet van Murphy). Kiest jouw gemeente ervoor om geen preventief onderhoud aan te bieden, dan is mijn advies om desnoods zelf op eigen kosten jaarlijks bepaalde cruciale onderdelen te laten checken en ze zo nodig te laten vervangen door de leverancier. Recent heb ik mijn stoel op die manier laten checken , zie sticker.
Bijzonder is trouwens dat voor onze traplift van Thyssen Krupp men jaarlijks keurig een afspraak plant en de zaak dan grondig test en zo nodig onderdelen vervangt. Waarom wel voor een traplift, maar niet voor een tillift of rolstoel?
Op de verschillende Facebook pagina’s voor gebruikers van rolstoelen worden veel technische mankementen en gelukkig ook oplossingen gedeeld. Sommige zaken kun je misschien zelf uitvoeren als je handig bent. Zo zag ik een goed instructie filmpje op YouTube over het zelf vervangen en/of reinigen van de rollers van een SmartDrive. Dat scheelt aanzienlijk in montage uren. Een set van 16 rollen (2 zijden met elk 8 stuks) kun je dan wel het beste via de leverancier bestellen. Maar let op: sommige reparaties zijn expliciet voorbehouden aan daartoe gecertificeerde monteurs. Overleg dat dus met jouw leverancier. Het gaat immers niet alleen om jouw veiligheid en gebruiksgemak, maar op de weg ook om de veiligheid van anderen.