Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen gelanceerd; stem ervaringsdeskundige ontbreekt

Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen gelanceerd; stem ervaringsdeskundige ontbreekt

Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen gelanceerd; stem ervaringsdeskundige ontbreekt

Als je een hulpmiddel nodig hebt, dan wil je natuurlijk het beste van het beste hebben. Een product dat goed van kwaliteit is, dat bij jou past en waarbij je ook goede informatie en de juiste service krijgt. Het Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen (NKH) is daarom gelanceerd: een keurmerk dat zou aangeven dat bedrijven de juiste hulpmiddelen op de juiste wijze verstrekken. De stem van de ervaringsdeskundige ontbreekt in de toekenning van het keurmerk, zo bleek tijdens de lancering op de Support Beurs in Utrecht vorige week.

7 zekerheden van het Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen

In 2014 heeft Firevaned, branchevereniging voor hulpmiddelaanbieders , het initiatief genomen tot een nationaal keurmerk voor hulpmiddelen, of eigenlijk: hulpmiddelaanbieders. Het keurmerk moet mensen met een handicap ondersteunen bij het kiezen van het juiste hulpmiddel. Om het Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen te krijgen, moet een bedrijf aan allerlei eisen voldoen, ook wel 7 zekerheden genoemd. Deze eisen hebben vooral te maken met de kwaliteit van de producten en de diensten die ze bieden. Ga je naar een bedrijf dat het NKH-certificaat heeft, dan zou je zeker moeten weten dat je bij het zoeken naar een passend hulpmiddel goed wordt geïnformeerd en geholpen. En dat je ook een product krijgt dat van goede kwaliteit is, zo vertelden woordvoerders van de Stichting Kwaliteitsbevordering voor de Hulpmiddelenbranche, voorzitter Michael van Nieuwkasteele, en Firevaned, voorzitter Dirk Pekelharing.

Meer nodig om juiste keuze te maken

Toch weten we uit de praktijk dat dit maar een deel van het verhaal is. Er komt meer kijken bij het kiezen van een geschikt hulpmiddel. Dat bleek ook uit opmerkingen van de deelnemers aan de paneldiscussie op donderdag 26 mei, de tweede dag van de Support Beurs in Utrecht. Op een rij.

Kijk naar wat andere gebruikers te zeggen hebben over een hulpmiddel

Hoe kan je erachter komen of een hulpmiddel echt voor jou geschikt is? Of je ermee kan doen wat je wil? Of het je leven gemakkelijker gaat maken? Door te kijken naar wat anderen erover te zeggen hebben. En daarbij kan Scouters, als onafhankelijke zelfhulpsite, goed helpen.

Scouters verzamelt beoordelingen van mensen. Zij vertellen wat zij van hun hulpmiddel vinden als het gaat om design, gebruiksgemak, kwaliteit en prijs. Het zijn dus echt ervaringen uit de dagelijkse praktijk. Van mensen die een bepaald hulpmiddel vaak elke dag gebruiken. Hiermee kan je je nog beter informeren voordat je uiteindelijk een keuze maakt. Dit benadrukten Thijs Hardick, beleidmedewerker Ieder(in), en Jos Dekker, voorzitter van de Dwarslaesie Organisatie Nederland, tijdens de paneldiscussie. Thijs noemde hierbij ook de waarde van Scouters als database met gebruikservaringen.

Het houdt niet op bij de aanschaf van het hulpmiddel

Het is zonde als mensen hulpmiddelen krijgen waar ze vervolgens niets mee doen. De zorg moet doorlopen nadat het hulpmiddel is aangeschaft. Mensen hebben begeleiding nodig om het hulpmiddel goed te leren gebruiken in hun dagelijkse omgeving, lichtte met name Lucelle van de Vent toe, beleidsmedewerker bij Ergotherapie Nederland. Zo voorkom je dat het hulpmiddel ongebruikt in de hoek blijft staan. Wat niet alleen een drama is vanwege de kosten!

Kiezen is ingewikkelder dan je denkt

De weg die je moet bewandelen om tot een keuze te komen, is lang en ingewikkeld. De markt voor hulpmiddelen is enorm versnipperd, bevestigde onder meer Jos Dekker tijdens de paneldiscussie. Er zijn heel wat producten en heel veel aanbieders. Ook is er veel regelgeving. De gemeente is erbij betrokken, de zorgverzekeraar. Maar spreek je daar echt met iemand die alles weet van jouw handicap? Denken ze echt met je mee over de beste oplossing?

Vaak wordt bekeken welk hulpmiddel het meest geschikt is bij een bepaalde aandoening. Je krijgt het meest gangbare hulpmiddel toegewezen. Maar of het hulpmiddel ook in jouw situatie de beste oplossing is? Of het echt matcht met de jouw specifieke handicap? Met hoe je je leven wil inrichten? Dat is nog maar de vraag, horen wij vaak in mails en posts van Scouters bezoekers en bevestigde ook Jos Dekker nadrukkelijk.

Nationaal Keurmerk Hulpmiddelen een goede stap voorwaarts

Een nationaal keurmerk hulpmiddelen is natuurlijk een goede stap voorwaarts. Dan weet je dat je geholpen wordt door een erkend bedrijf. Dat alles wordt gedaan om jou zo’n goed mogelijk hulpmiddel te bezorgen. En ook dat de service en de nazorg goed zijn geregeld. En dat je met je klachten terecht kan.

Laten we verder goed in de gaten houden dat het kiezen van het juiste hulpmiddel een ingewikkeld proces is. Een proces waarbij het vooral ook gaat om persoonlijke wensen. Om maatwerk. Om bruikbare informatie over wat het hulpmiddel kan naast de handleidingen van de leveranciers.

Want iedere gebruiker heeft recht op een ‘adequaat’ hulpmiddel. Een hulpmiddel dat echt het antwoord is op jouw specifieke vraag en in jouw specifieke situatie.