SpaceDrive autobesturingssysteem

SpaceDrive autobesturingssysteem

SpaceDrive autobesturingssysteem

Leren rijden met het SpaceDrive autobesturingssysteem is allerminst eenvoudig. Maar oh, wat een vrijheid en onafhankelijkheid krijg je als je je rijbewijs eenmaal hebt! Gaan waarheen je wilt, zoals het jou uitkomt, of naarmate je er opeens zin in krijgt. Gewoon de auto in en starten maar. Hayat weet er alles van: “Als je het hebt over een onmisbaar hulpmiddel, dan is dit wel een hele grote droom die is uitgekomen!”

Volgens mij heb je de spontaniteit terug in je leven met dit SpaceDrive autobesturingssysteem.

“Zeker weten. Stel dat jij nu zou zeggen: ‘Hé, Hayat, het komt me toch beter uit je even in Den Haag te interviewen.’ Dan reageer ik: ‘Prima, ik ben er over een uurtje.’ Ik pak de auto en vertrek. Geen last van taxi’s die te laat komen, of bedrijven die minstens 24 uur van te voren willen weten of je een rit gaat maken. Nee, de spontaniteit is echt terug in mijn leven. Dat is natuurlijk een mijlpaal!”

Vertel me eens wat meer over dat SpaceDrive systeem.

“Het is een autobesturingssysteem dat ervoor zorgt, dat je zonder al te veel kracht een auto kan besturen. In mijn geval is het voor mijn handen, want het enige dat ik kan gebruiken zijn mijn handen. Maar het SpaceDrive autobesturingssysteem is ook toepasbaar voor iemand die geen handfunctie (meer) heeft en die met zijn benen zou willen rijden. Het zijn allemaal losse modules. Ik heb de combinatie joystick en ministuur. Met de joystick geef ik gas en rem ik, het ministuur is een kleine draaischijf. Als ik daaraan draai, dan beweegt het grote stuur mee en gaat de auto de juiste kant op.”

Die rijhandelingen moet je dus tegelijk doen. Dat vraagt om nogal wat coördinatie…

“Ja, met mijn linkerhand moet ik inderdaad gassen en remmen, en met rechts moet ik sturen. Dat is in het begin wel lastig omdat je hersenhelften 2 heel verschillende handelingen moeten aansturen. (De linkerhersenhelft stuurt de rechterhand aan en de rechterhelft de linker, red.) Normaal voer je bij autorijden de handelingen uit met je armen en je benen, maar ik moet mijn 2 handen gebruiken voor 2 heel verschillende handelingen. Dat moest ik ook echt aanleren tijdens rijles maar nu gaat het automatisch.”

 

Video: dit is hoe Hayat haar auto bestuurt

 

Hoelang heb je over je rijbewijs gedaan?

“Nou, ik heb wel dik een jaar rijlessen gehad. In het begin leren ze je maar één handeling. De eerste paar weken doe je alleen gassen en remmen, dan stuurt de rijinstructeur. Vervolgens draai je het om, dan mag je alleen sturen. En dan komt er een periode dat alles bij elkaar komt en dan denk je: oh, shit!”

Maar mobiel blijven is natuurlijk belangrijk!

“Het SpaceDrive autobesturingssysteem is echt dé uitvinding in mijn leven. Over onmisbaar gesproken! Het gaat ook veel verder dan je kunnen verplaatsen. Ik zei een keer voor de grap: ‘In het verkeer voel ik me normaal.’ Dat komt omdat niemand ziet dat je iets hebt, ze beoordelen je gewoon op je rijstijl. Iedereen in het verkeer beoordeelt elkaar op rijstijl.”

Zelf de auto besturen heeft dus iets speciaals.

“Jazeker. En het heeft ook met onafhankelijkheid te maken. Niet dat ik nu alle taxibedrijven wil afvallen, maar altijd maar afhankelijk zijn van anderen voor je vervoer, dat is zoiets vervelends. Ik heb een hele tijd een topbedrijf gehad, maar ik heb ook wel eens bedrijven gehad dat ik dacht: Jezus, ik hoop dat ik er levend uitkom! Sommige chauffeurs weten niet hoe ze je op een veilige manier vast moeten zetten in de bus; andere leggen hun route als een soort racecircuit af, zodat je als een gedeukt pakketje aankomt bij je bestemming. Heb je de kans en de keuze om te leren rijden met dit systeem en jezelf te vervoeren, dan zou ik het zeker overwegen.”

Is deze manier van autorijden voor iedereen weggelegd?

“Nee, en dat is ook gelijk de keerzijde, het is een duur systeem. Het software programma zelf en de joystick en het ministuur kosten volgens mij rond de € 35.ooo,- en dan heb je nog de bus. Ga maar na: wat kost een nieuwe bestelbus? Er zit dus een behoorlijke prijskaartje aan om het zelf aan te schaffen. En een rijles kost € 190,- inclusief voorrijkosten. Maar als je ziet wat de taxikosten zijn per maand, dan is deze investering op de lange termijn voor het UWV het goedkoopst. Alleen kom je er niet voor in aanmerking als je geen werk hebt.”

Jij hebt de SpaceDrive wel via het UWV?

“Ja, het autobesturingssysteem heb ik via het UWV en ook de rijlessen. De auto heb ik zelf aangeschaft, omdat ik daarvoor weer niet in aanmerking kwam vanwege mijn betaalde baan. Ondanks dat het een rib uit mijn lijf was, heb ik het er wel voor overgehad. Iemand van 27 koopt niet zomaar een Mercedes Vito voor de lol. Maar ik zit in mijn rolstoel achter het stuur, dus het moest wel een auto zijn waar die stoel helemaal inpast. Hij kan ook in een Volkswagen Transporter maar in de praktijk blijkt die duurder dan de Mercedes.”

Heeft het lang geduurd voordat je het UWV had overtuigd dat je het systeem nodig had?

“De eerste keer dat ik het zelf wilde, hebben ze het afgewezen. Ik woonde in Den Haag en studeerde in Den Haag, die afstand was relatief kort, dus de taxi was beduidend goedkoper. Totdat ik na mijn studie een baan kreeg bij Achmea in Apeldoorn. Ik had € 4.000,- per maand aan taxikosten en het zag ernaar uit dat het een vaste baan werd. Toen belde het UWV mij: ‘Alsjeblieft, wil jij je rijbewijs gaan halen.’ Nou dat wilde ik wel.”

Hoe lang doe je met het SpaceDrive autobesturingssysteem?

“In principe staat er een afschrijvingsperiode van 10 jaar op. Dat is heel mooi. Af en toe heb je wel eens een storing, omdat het toch software is, maar dat is meestal vrij gemakkelijk op te lossen. Als de auto helemaal niet werkt dan komen ze hem ophalen. Bij kleine dingetjes ga ik vaak zelf langs en wordt het opnieuw geprogrammeerd of ze kijken waar de fout heeft gezeten. Als er iets met de auto is, kan ik naar willekeurig welke garage, maar voor het systeem niet. Dan moet ik naar de bedrijven toe waar ik heb gelest en waar ze het systeem hebben ingebouwd.”

Heb je nog wat op je lever?

“Wat ik zelf jammer vind… Dit is een hele mooie oplossing, maar dan zit er weer zo’n achterlijk prijskaartje aan. Dat is voor een consument gewoon niet op te brengen. En dat geldt voor meer aanpassingen, terwijl die markt echt niet meer zo uitzonderlijk is. Er wordt altijd gezegd dat de doelgroep zo klein is. Volgens mij hebben we in Nederland 4 miljoen mensen met een chronische ziekte. Die groep is helemaal niet klein. En de aanschaf moet altijd weer via een of andere instantie, terwijl je het bij een redelijke consumentprijs zelf kan aanschaffen.”

Meer weten over Spacedrive