Kun je verliefd worden op een hulpmiddel zoals een rolstoel?

Kun je verliefd worden op een hulpmiddel zoals een rolstoel?

Kun je verliefd worden op een hulpmiddel zoals een rolstoel?

Ja dat kan wat mij betreft. De F5 ziet er in mijn ogen niet gehandicapt uit. Dat klinkt gek he als je praat over een rolstoel. Je ziet dat er is nagedacht over dit product. Er zit veel aandacht in de hoe de rolstoel eruit ziet, zoveel mogelijk onderdelen zwart en zo min mogelijk schroeven en zichtbare bedradingen. Dit geeft de rolstoel een sportieve stoer en clean uiterlijk. Het is misschien een gekke vergelijking maar ik koop ook alleen maar kleding die ik er leuk uit vind zien en die mij staat. Dat heb ik absoluut met de F5. Al heb ik hem niet zelf gekocht.

 

Knappe looks én verstelbare voetenplank en rug

Uiterlijk is uiteraard ook hier niet het allerbelangrijkst. Naast zijn knappe looks doet ie ook wat hij belooft. De stoel zit meteen anders dan de C500 die ik hiervoor had. Het lijkt alsof ik zachter land. Eerst dacht ik dat ik mij dit verbeeldde maar later hoorde ik dat het komt door de vierwielaandrijving en de onafhankelijke veringen. Voor mij was het van belang om mijn zitpositie in de stoel te kunnen veranderen. Door de aard van mijn spierziekte kan ik dit niet zelfstandig en komt het dagelijks voor dat ik gemiddeld 12 uur per dag in de zelfde houding zit. Dat was wachten op problemen. En die ontstonden ook helaas. De noodzaak voor de F5 werd op die manier alleen maar groter. Dankzij de instellingen van de F5 kan ik mijn benen via de elektrische in hoogte verstelbare voetenplank bewegen. Wil ik mijn benen even vrij hebben dan laat ik de voetenplank zakken tot mijn voeten los komen. Wil ik juist wat druk af van mijn bovenbenen dan kan ik de beensteunen hoger zetten. Ditzelfde geldt voor de rugleuning, die bijna volledig plat kan. Ook is het mogelijk om in een zithoek van 90 graden de volledige stoel achterover te kantelen.

Een absoluut pluspunt is dat de stoel zowel omlaag (comfortabele tafelhoogte) als behoorlijk omhoog (standje barhoogte) Deze laatste maakt mogelijk dat je mensen in de ogen kunt kijken en dat er minder op je neer wordt gekeken. Ook merk ik dat koken mij nu iets makkelijker afgaat doordat ik kan spelen met de hoogte van mijn rolstoel ten opzichte van het aanrechtblad.

En 50% minder pijn…

Tot slot is voor mij persoonlijk deze rolstoel haast een geschenk, omdat hij door zijn verbeterde veringen de zitdruk verlicht. Als je zoals ik uren soms 12 uur in een rolstoel zit in dezelfde houding, is het een kwestie van tijd eer je ergens last van begint te krijgen. Bij mij was dit in mijn sleutelbeen. Sinds de komst van de F5 kan ik deze pijn nu wat beter beheersen. Het neemt het niet weg, maar heeft het zeker met 50% gereduceerd tot dragelijk.

Als ik een minpunt zou moeten benoemen dan is dat het materiaal dat gebruikt is voor het coaten van de voetenplaten. Dit voelt aan als een grote vijl, of schuurpapier. Ik snap wel waarom ze hiervoor hebben gekozen namelijk dat je schoenen grip hebben op je voetenplank. Maar met je blote voetjes op de voetenplank is geen goed idee. Ze zijn zo ruw dat je makkelijk een wondje kunt oplopen. Je haalt je tenen er ook makkelijk aan open. Dat is mij eens over komen. Om dit te voorkomen zou je dit moeten mijden of de voetplaten moeten laten polsteren of bekleden. Persoonlijk vind ik dit niet mooi dus voor mij is een zacht dekentje of cozysocks ook prima.

Fabrieksinstellingen en veiligheidsvoorschriften

Waar ik wel enorm aan moest wennen zijn de voorgeprogrammeerde instellingen. Dat is gedaan met het oog op veiligheid en gemak voor de gebruiker heb ik mij laten vertellen. Zo zitten een aantal instellingen gekoppeld aan elkaar. Wanneer je bijvoorbeeld je rugleuning kantelt heeft dit invloed op de beensteunen die ook meebewegen.

Voor mij was dit geen fijne instelling, juist omdat de zithouding voor mij erg nauw luistert. Ik merkte dat deze instellingen mij juist uit balans brachten. Gelukkig is Permobil de beroerdste niet en was een afspraak plannen om dit te verhelpen dan ook geen probleem. Wanneer je de overstapt maakt van een andere type Permobil naar de F5 zul je direct merken dat hij anders aanvoelt en rijdt. Ook de rij instellingen die vanuit de fabriek ingesteld zijn moesten worden aangepast aan mijn rijgedrag. Een kanttekening is dat de opties beperkt zijn omdat de fabrikant ook duidelijke grenzen aan het product stelt.

Al met al krijgt de F5 van mij een dikke 9!

Meer info over de F5 vind je door op onderstaand plaatje te klikken.

 

 

Gerelateerde hulpmiddelen

Op Scouters vind je meer dan duizend hulpmiddelen om je te helpen bij dagelijkse activiteiten en om beperkingen te compenseren die worden veroorzaakt door een handicap, ouderdom, ziekte of letsel.