Idee van Gé - 6 - Veilig vervoer in de auto

Idee van Gé - 6 - Veilig vervoer in de auto

Idee van Gé - 6 - Veilig vervoer in de auto

Al zo’n 15 jaar gebruik ik een rolstoel en in die tijd veranderde het type driemaal. De eerste rolstoel had een standaard vouwframe, met losse voetsteunen en afneembare wielen. Hoe vervoer je zo’n rolstoel veilig achterin in de auto en hoe til je het er ergonomisch handig in/uit?

Losse onderdelen vastzetten

Bij het opbergen in de auto lagen in het begin alle onderdelen los. Toen er in 2011 elektrische rij-ondersteuning bij kwam, werden beide wielen fors zwaarder (van < 1 kg naar bijna 10 kg/st). Ik realiseerde me dat dit onveilig zou zijn bij een noodstop. Zo ontstond het idee dat die wielen staand tegen de zijwanden vastgezet konden worden met een spanband en een beugeltje. Dat werkt prima. Toch was ik nog niet echt tevreden, want je moest de stoel over de drempel van de kofferbak tillen. Door een soort brug van ± 20 cm hoog, 100 cm breed en 40 cm diep in de koffer te plaatsen, was de rolstoel makkelijker bereikbaar.

Onder die brug was ook ruimte voor voetensteunen, anti-kiep stangen, zitkussen enz. Zo berg je alles veilig op en kan bij een noodstop niet van alles levensgevaarlijk(!) rond vliegen. Op de foto zie je maar een hoekje van de brug rechts van de voetsteunen. Daarop kon nog een (rubber) mat liggen. Dat heeft wel een nadeel: de ingeklapte rolstoel schuift slechter. Dit voldeed jaren – de hoedenplank kon nog net dicht – zodat alles uit het zicht bleef.

Nieuwe rolstoel, nieuwe auto

Mijn vrouw en ik waren inmiddels toe aan een nieuwe auto. Gelukkig viel dit samen met de keus voor een nieuwe rolstoel. Dit keer om meerdere redenen met een vast frame. Vooruitdenken bij de aanschaf van een nieuwe auto naar eventuele ontwikkelingen in de rolstoelkeus is extreem belangrijk. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. De combinatie moet goed passen en degene die de stoel erin tilt mag niet overbelast raken.

Auto-aanpasser op tijd advies vragen

De eerste twee foto’s zijn van een Ford C-Max diesel. De nieuwe auto werd een Ford Tourneo Connect Grand. Op advies van de auto-aanpasser (Bever in Andelst) werd het de 40cm langere versie, met brede schuifdeuren. Achterin (rechts) staat een takel, die de complete rolstoel aan boord tilt. Ik klap de rugleuning plat en bevestig een haak met een op maat gemaakte constructie onder de voorbuizen van de rolstoel en daar gaat de rolstoel zonder kracht naar binnen. Alleen het dikke zitkussen wordt losgenomen en apart weggeborgen. De rolstoel zelf wordt via een spanband over de hoofdas stevig aan de vloer vastgezet. De stoel staat dan op de rem.

Weer een nieuwe rolstoel

Intussen was ik alweer aan een andere rolstoel toe. Het werd een O4 rolstoel, type Olympic Hopper. Als je meer wilt lezen over mijn rolstoel keuzes, lees dan het Idee van Gé daarover. Opgemerkt moet worden dat de takelbevestiging bij de nieuwe O4 stoel anders geconstrueerd moest worden, wat de auto-aanpasser prima verzorgde. De O4 rolstoel hangt zelfs beter in evenwicht. Zie op de foto’s de oude en de nieuwe takelhaak en balk.
Dit zal voor bijna elk type stoel een andere oplossing vergen. Overleg dit met jouw auto-aanpasser. Denk aan het gemak van handelingen! Zeker als het hard regent is snelheid bij in- en uitladen fijn. Nieuw is een vierkante buis, met twee rubber beklede haken, die aan één zijde in/uit schuift en via een veer de zaak intrekt. Om de spatborden te beschermen is er isolatiebuis omheen geplakt en de vaste kant is gemerkt met Dymo tape. Ook nu gaat eerst de rugleuning plat en haak ik de hijsbalk vast, links in het wiel. Daarna schuif ik de balk uit en haak ik het rechter wiel aan. Intussen sta ik zelf achter de stoel, kan ik de takel bedienen, me daaraan ook vasthouden en de takelarm omzwenken. Let op, de stoel moet goed op de rem staan!

Ik kan alles nog zelf, dat maakt me echt blij!

De takel heeft voldoende zwaairuimte nodig, dus bagage kan er pas naast gezet worden als de stoel aan boord en vastgezet is. Tussen de wielen (onder de stoel) kun je ook nog spullen kwijt. Mooi dat er rails op het autodak zitten, waar ik mij aan kan vasthouden als ik langs de zijkant naar de bestuurdersdeur schuifel. Bij het parkeren houd ik daarom graag ruimte, juist langs die zijde. Fijn dat ik zelf nog wat stapjes kan doen, want als je bijvoorbeeld een dwarslaesie hebt gaat dit niet. Zo kan ik er zelfstandig op uit.
Onlangs vroeg iemand of ik hulp nodig had en ik kon hem vriendelijk bedanken met de opmerking: ‘Fijn dat u het aanbiedt, maar het is er juist op berekend, dat ik het geheel zelf kan…. Dat maakt mij echt blij!’.