Al jaren zagen wij mensen in onze directe omgeving worstelen met het vinden van de beste oplossingen en hippe hulpmiddelen om beter te bewegen. Daarom startten we 3 jaar geleden met Scouters. En nu Scouters.nl staat en steeds meer mensen met bewegingsbeperkingen helpt, blijkt dat we aan het ‘kantelen’ zijn. Wisten wij veel, wij wilden gewoon zorgen dat er een overzicht kwam van oplossingen en hulpmiddelen.
Wat 3 jaar geleden nog maar een plan was, is nu een zelfhulpsite die veel mensen weten te vinden. Iedere maand vinden ruim 10.000 mensen hun oplossing of hulpmiddel via Scouters. We ontvangen dagelijks mails van bezoekers die op zoek zijn naar het beste hulpmiddel. Dat er behoefte was aan de informatie die je op Scouters vindt, was ons al lang duidelijk, maar dat die zo groot zou zijn, hadden we niet verwacht. Je snapt, dat is voor ons een enorme drive om verder te bouwen aan Scouters. En tegelijk is het zorgelijk dat het zo ingewikkeld is om het juiste hulpmiddel te vinden. Waarom?
Interessante vraag. Na 3 jaar iedere dag werken aan Scouters, heb ik een steeds beter beeld gekregen van de complexiteit van de hulpmiddelensector. Allereerst zijn er ontzettend veel hulpmiddelen en hulpmiddelenaanbieders. Van gedreven, innovatieve ondernemers die producten ontwikkelen die mensen nog beter vooruit helpen, tot minder betrouwbare ondernemers die een goudmijn zien in de vergrijzing. Een overzicht krijgen van de beste en meest hippe hulpmiddelen is daardoor nogal een klus. Op Scouters komen we daar iedere dag een stap verder in – er staan nu meer dan 600 hulpmiddelen op Scouters – maar als ik kijk naar alle documenten, links en tips die nog in de wachtrij staan om door de redactie beoordeeld te worden, zie ik nog heel veel werk voor de komende maanden, en zelfs wel jaren.
Behalve het enorme aanbod, is de hulpmiddelensector ook complex ingericht. Vooral omdat je een hulpmiddel vaak vergoed krijgt. Je hebt naast de producenten die hulpmiddelen maken en de leveranciers en winkels die hulpmiddelen verkopen ook vaak nog contracten tussen gemeenten en een leverancier die dan een vast aanbod tegen een vaste prijs levert binnen de gemeente. En behalve de gemeente die via de WMO hulpmiddelen vergoedt, heb je ook nog de zorgverzekeraars die hulpmiddelen vergoeden en de WLZ voor mensen die hun leven lang zorg krijgen. Ieder met eigen regels en voorwaarden en vooral: met eigen beperkt aanbod. Waar begin je met zoeken naar een hulpmiddel als je een blessure oploopt of handicap krijgt? Wat zijn je rechten en hoe werkt een aanvraag voor een hulpmiddel precies? Vaak heb je meer te kiezen dan je denkt. Het is een woud van informatie, dat we proberen steeds verder te structureren, bijvoorbeeld in het dossier over Kopen en aanvragen.
Zoals wij door Scouters te ontwikkelen en verder uit te breiden, deze complexiteit ontdekken en proberen te begrijpen, is de overheid natuurlijk ook bezig om het beleid dat zij maakt door te vertalen naar ‘haar burgers’. En zoals het een overheid betaamt, gaat dit gepaard met het gebruik van vaktaal: het gebruik van populaire maar veelal holle termen waarmee beleid wordt samengevat. Kantelen, het roer om, zelfmanagement, eigen regie, eigen kracht, zelfredzaamheid. Ik zie deze woorden vaak voorbij komen en ambtenaren noemen Scouters ook een manier van ‘kantelen’.
Eerlijk gezegd: deze beleidswoorden zeggen me niet zoveel. Ik zie vooral waarde in doen. In niet lullen maar poetsen, zoals mijn stadsgenoten zouden zeggen. Door te doen, is Scouters er gekomen, zijn al die oplossingen en hulpmiddelen gescout. Wisten wij veel dat dat ‘kantelen’ is, ons richten op ‘zelfmanagement’ of mensen ‘in hun kracht zetten’. Wij wilden gewoon een overzicht maken voor iedereen die net als broer Stijn, onze oma’s, vader en geblesseerde vrienden worstelden met het vinden van de beste oplossing of een hip hulpmiddel. En wat zijn we blij dat we hiermee zoveel meer mensen kunnen helpen.